Psychologie peněz: 10 tipů, jak naučit mozek šetřit | Laba Czech ✌
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Hledat

obsah

Psychologie peněz: 10 tipů, jak naučit mozek šetřit

Co nám znemožňuje šetřit peníze.

cover-65168ab055bbd202339893-min-659beda48adf4757043955.jpg

Průzkum Americké psychologické asociace ukázal, že 72 % Američanů je alespoň jednou měsíčně ve stresu kvůli penězům nebo šetření.

Ano, existují vnější faktory, které nám brání šetřit: nízký příjem, ztráta zaměstnání, válka. Existují však také příčiny, které se skrývají v našich hlavách a návycích. Americký behaviorální ekonom Richard Thaler dokonce získal Nobelovu cenu za svou práci o návycích lidí při spoření. Thalerova práce vychází z teorie, že máme tendenci činit iracionální rozhodnutí, která nám brání v rozumném šetření.

Pojďme zjistit, jak přeprogramovat svůj mozek a naučit se šetřit peníze.

4 důvody, proč většina lidí nedokáže šetřit

  • Nízké příjmy

Není možné vytvořit si bezpečnostní polštář nebo ušetřit peníze, pokud vaše příjmy sotva pokryjí vaše základní výdaje. Když žijete od výplaty k výplatě, nemůžete mít vždy dost peněz na živobytí a na šetření do budoucnosti už vůbec.

  • Impulzivní nákupy

Něco uvidíte a bez přemýšlení to vložíte do košíku. Může se to zdát jako iracionální rozhodnutí, ale při nákupu se vám „rozsvítí“ část mozku, která vám přináší potěšení (přepážka).

Mimochodem, stejná část se aktivuje pod vlivem alkoholu nebo jiných látek. Časem si na to naše mozkové buňky zvyknou a vyžadují další doping. Tato potřeba vás podněcuje k většímu utrácení, i když je to v rozporu s vaším plánem šetřit.

  • Náhrady za šetření nepřicházejí okamžitě

Když utrácíte peníze, zažijete rychlý nával dopaminu, který však stejně rychle pomine. Když však nějaké peníze ušetříte, necítíte se hned šťastní. Je to opožděné uspokojení, které neodměňuje mozek rozmazlený levným pohonem.

  • Šetříme (nebo nešetříme) stejným způsobem jako naši rodiče

Každý z nás si nese soubor „peněžních zvyků“, které se utvářely na základě zkušeností z dětství a komunit, v nichž žijeme. A když stojíme před finančním rozhodnutím, tyto vzpomínky určují naše chování.

Možná jste například vyrůstali v rodině, kde:

  • šetření bylo vzácné (vaši rodiče, prarodiče, tety a strýcové žili od výplaty k výplatě).
  • utrácení peněz bylo snadné (naučili jste se nakupovat online dříve, než jste se naučili číst).
  • utrácení peněz bylo odměnou (když jste měli dobré známky, dostali jste kolo).

Když musíte sestavovat měsíční rozpočet, všechny tyto zvyky a vzpomínky ovlivňují vaše rozhodnutí.

Veškerý obsah v užitečném formátu. Rozhovory, články, life hacky a tipy ze světa businessu i korporátů na našem profilu na Facebooku.
Pojďte se připojit!

Jak přeprogramovat mozek a naučit se šetřit peníze

Dobrou zprávou je, že zdravé návyky mohou doslova restartovat váš mozek díky neuroplasticitě. Když si vytvoříte různé vzorce chování, váš mozek si vytvoří nová spojení a kognitivní cesty a tyto vnější návyky se stanou součástí vaší osobnosti.

1. Definujte své finanční cíle a hodnoty

V psychologii šetření peněz potřebujete jasné plány, abyste si udrželi motivaci. Pokud si definujete své finanční cíle a hodnoty, pomůže vám to dodržovat plán šetření.

Můžete mít například tyto osobní hodnoty:

  • Finanční svoboda
  • Dlouhodobá finanční stabilita
  • Šetření na důchod, mateřskou dovolenou nebo rok na Bali

Tyto hodnoty mohou vést k vytvoření finančních cílů:

  • Splácení dluhů/půjček
  • Vytvoření bezpečnostního polštáře
  • Šetřit na velký nákup (dům, auto atd.

Sladění vašich výdajových návyků s osobními hodnotami znamená vzdát se všeho, co vám nepomůže dosáhnout vašich cílů. Pokud vám například stravování v restauracích brání ve splácení dluhů, budete si muset brát do práce z jídlo domova. Pokud ale zároveň strávíte 3 hodiny u plotny, místo abyste psali článek pro svého oblíbeného redaktora, pak z dlouhodobého ekonomického hlediska zvítězí donáška jídla.

2. Automatizujte své šetření

Skupina vědců z Yale, Harvardu a Chicagské univerzity v roce 2006 prokázala, že lidé, kteří si zřídili automatické převody peněz na spořicí účet/vklad, nejenže dokázali více šetřit, ale také si vypěstovali zdravé finanční návyky.

Studie vědců z Case Western Reserve University (USA) ukázala, že virtuální „svaly“ vůle se mohou unavit. Když se to stane, utrácíme více a dopřáváme si iracionální nákupy. Finanční automatizace vám tedy pomůže činit zodpovědnější rozhodnutí a sníží riziko spontánního utrácení v důsledku únavy vůle.

Většina bankovních aplikací umožňuje nastavit automatické vklady a převody. Tato funkce každý měsíc převede peníze z vašeho běžného účtu na spořicí účet. To vám umožní vytvářet úspory, aniž byste na to museli myslet.

Můžete také nastavit funkci zaokrouhlování výdajů nahoru na samostatný účet. Pokaždé, když něco zaplatíte, například 250 korun, částka se zaokrouhlí na stovku a 50 korun půjde „do pokladničky“.

3. Vizualizujte

Vizuální připomínka vašich finančních cílů vám zabrání v návratu ke starým zvykům a pomůže vám soustředit se na to, co je pro vás nejdůležitější.

Můžete si například vytvořit seznam přání s obrázky svých finančních cílů a neustálé upomínky vás budou dokonce podvědomě ovlivňovat.

Pro ty, kteří jsou více nakloněni značkám a dokumentům, můžete vytvořit plán šetření. Vytiskněte si plán na velký list papíru a barevně označte úspěšné milníky, abyste viděli, jak daleko jste se dostali.

4. Bojujte proti impulzivním nákupům

Lidé často kupují věci spontánně, protože se bez nich cítí úzkostně nebo méněcenně.

Jedním ze způsobů, jak přestat neuváženě utrácet, je přejít na hotovost. Vědci z Massachusettského technologického institutu zjistili zajímavou zákonitost. Při placení kartou se v mozku snadněji aktivuje systém odměn, než když platíte hotovostí, kterou je těžší pustit z ruky. Používání kreditních karet vytváří větší „nutkání nakupovat“ v budoucnosti.

Další tipy:

  • Stanovte si jasný rozpočet, než se vydáte do obchodu.
  • Nechoďte nakupovat potraviny s prázdným žaludkem.
  • Zaznamenávejte své výdaje a na konci měsíce je analyzujte libovolným způsobem – od jednoduchých výdajových položek v Excelu až po automatizované aplikace.

5. Využijte sílu odloženého uspokojení

Odložené uspokojení je odpor proti návyku získat levný dopamin. Podle psychologů je tato dovednost jednou z nejdůležitějších charakteristik velmi úspěšných lidí.

Jak začít?

  • Vyzkoušejte si, jak dlouho dokážete odolat pokušení.
  • Vyhýbejte se internetovým obchodům, které vás lákají k nákupu.
  • Vytvořte si seznam přání, ale nakupujte, až když na ně budete mít našetřeno dost peněz.

Možná už dlouho toužíte po novém telefonu, ale nejste si jisti, zda je na to ten správný čas. Stanovte si jako krátkodobý cíl, ale s nákupem počkejte například do Černého pátku nebo do začátku nového finančního měsíce. Tímto způsobem dosáhnete konkrétního cíle a zároveň odložíte své uspokojení, dokud nebudete finančně připraveni.

Doporučujeme přečíst:

img38-m-65080b0098eac615916385.jpg

Jak na správu podnikových financí: Základem je mít přehled

Číst

6. Vytvořte podpůrné prostředí

Vaše prostředí tvoří ekosystém, ve kterém se vytvářejí a rozvíjejí vaše návyky. Lidé s podobnými cíli vás nebudou vtahovat zpět do starých zvyků.

V ideálním případě mohou přátelé a rodina vytvořit silnou podpůrnou síť. Pokud však vaši blízcí nesdílejí vaše cíle, můžete se připojit k online komunitě nebo si najít partnera, který vám bude pomáhat. Domluvte se například s kolegou, že budete souběžně sledovat výdaje a na konci měsíce se o výsledcích poradíte.

Reddit má sekci osobních financí, kde se můžete zúčastnit výzev, jak vydělat nebo ušetřit peníze, nebo jen najít podporu.

7. Nenechte se nekontrolovaně ovlivňovat reklamou

V okamžiku, kdy si myslíte, že se váš život zlepší, když si koupíte nový přístroj, jde všechno do háje.

Abyste tomu předešli:

  • Nečtěte časopisy nebo blogy, které propagují luxusní nebo módní zboží.
  • Omezte svůj čas na platformách s velkým množstvím reklamy: od televize po sociální média.
  • Vytvořte si návyky, které vám přinesou zdravý dopamin. Pravidelné cvičení nebo praktiky odloženého uspokojení se stanou ekologickým a možná i ekonomičtějším dodavatelem radosti.

8. Udržujte motivaci pomocí náhradních odměn

Psychologie úspor vyžaduje, abyste se zastavili, pocítili pokrok a pochválili se za něj. Oslava i malého úspěchu vám totiž připomene vaše cíle.

Když se za dodržování nového návyku odměníte, váš mozek si ho začne spojovat s něčím pozitivním. Proto když dosáhnete cíle spoření, měli byste k němu přidat malou pobídku – například svůj oblíbený dezert.

9. Mějte přehled o svých financích

Ekonomové z Kalifornské univerzity v Los Angeles Shlomo Benarzi a Yaron Levy z USC zjistili zajímavou věc. Lidé, kteří si stáhli aplikaci pro sledování výdajů, je po 4 měsících používání snížili o 16 %, a to především kvůli nákladům na každodenní život.

10. Utrácejte méně, než vyděláváte

Pokud každou korunu, která vám přijde na účet, utratíte za nákupy, nebudete mít z čeho šetřit.

Věnujte čas plánování rozpočtu. Nejprve si napište:

  • Pravidelné výdaje (sledujte nájem, služby, plánované platby za auto a další měsíční výdaje).
  • Plánované, ale neopakující se výdaje (dárky k narozeninám, nákupy na dovolenou a další podobné výdaje by měly být do rozpočtu zahrnuty také předem).

Sledujte, kolik musíte každý měsíc utratit, a ujistěte se, že neutrácíte více, než vyděláváte.

Chcete se přihlásit k odběru novinek?

Přihlaste se k odběru, aby vám nic neuniklo.
Děkujeme za přihlášení k odběru!
kurz na téma:
«HR manažer»
HR a recruitment
Vede Gabriela Šimšová
27. května 3. července
Gabriela Šimšová