Proč je pro psychiku lepší „spokojit se s málem“ | Laba Czech
Blog
if locale != request.locale

Hledat

Udělám to nejlépe nebo „tak akorát“: jaké je nebezpečí maximalismu

Proč je pro psychiku lepší „spokojit se s málem“.

image4-6203834d28910974121531.png

Psychologové tvrdí, že všechny lidi lze rozdělit do dvou skupin: maximalisté a minimalisté. Ti první chtějí ze svého výběru vytěžit maximum, zatímco ti druzí volí přístup „tak akorát“. Každý z těchto principů má své výhody a nevýhody - včetně vlivu na to, jak je člověk šťastný. 

Pojďme zjistit, jak „se hacknout“ a zlepšit svůj rozhodovací proces tím, že slabé stránky proměníte v bonusy.

Co je satisfice

V 50. letech 20. století spojil nositel Nobelovy ceny za ekonomii a sociolog Herbert Simon slova „satisfy“ a „suffice“ a vytvořil termín „satisfice“. Znamená to, že člověk dělá nejlepší rozhodnutí za daných okolností, místo aby hledal to nejlepší. 

Simon si myslí, že na hledání ideální volby nemáme moc času. Kompromis může být nejlepší volbou, pokud uvážíte náklady na hledání alternativ. 

Herbert Simon tvrdil, že cíl maximalistů je v reálném životě téměř vždy nedosažitelný, a to jak kvůli složitosti okolního světa, tak kvůli omezené schopnosti člověka zpracovávat informace. Simon naznačil, že maximalista neexistuje a že všichni lidé ve skutečnosti sledují spíše cíl „uspokojení“ než dosažení ideálu. Maximalisté mají prostě vyšší práh. 

„Ať je vše dokonalé“: co je špatného na maximalistech

Ne všichni badatelé v této oblasti se Simonovým názorem souhlasí. Maximalisté mají pečlivě zvážit všechny dostupné možnosti a posoudit, která z nich je nejlepší. Takoví lidé se rozhodují na základě prozkoumání všech dostupných informací a na papíře mohou jejich rozhodnutí vypadat nejlogičtěji nebo nejefektivněji, protože strávili mnoho času diskusemi o možnostech a potenciálních výsledcích.

Ale i tato důkladná metoda má své nevýhody. Protože se tito lidé snaží dělat všechno výjimečně dobře, mají často problémy s rozhodováním, říká Stephanie Prestonová, profesorka psychologie na Michiganské univerzitě. Volby se mohou protáhnout na neurčito a způsobit vážné potíže. Zaměstnanci, kteří chtějí dosáhnout co nejlepších výsledků, ztrácejí v tomto procesu mnoho času.

Řada studií amerických vědců ukázala, že tito lidé jsou častěji depresivní, přehnaně perfekcionističtí a náchylní k lítosti nebo sebeobviňování.

Příklad: maximalista tráví spoustu času hodnocením pěti různých možností a rozhodováním, která z nich je nejlepší. Přemýšlení o „správné“ volbě může vést k rozhodovací paralýze, kdy má člověk pocit, že stále nemá dostatek informací, aby se mohl definitivně rozhodnout. Nikdy to však nebude stačit. 

Čím více je tedy možností, tím menší je pravděpodobnost dosažení cíle. Navíc vždy hrozí riziko lítosti, protože otázka, kterou si maximalista klade, nezní „Je tato volba dobrá?“, ale „Je to rozhodně nejlepší volba?“.

Proces výběru jedné možnosti po prozkoumání ostatních nejen zabere čas, ale je také spojen s lítostí v důsledku rozhodnutí a kontrafaktuálním uvažováním (jak by to bylo, kdyby…)“, poznamenává Sally Meytlisová, profesorka leadershipu na Saïd Business School na Oxfordské univerzitě. Maximalista bude vždy přemýšlet o tom, co by se stalo, kdyby se rozhodl jinak.

„Jde to“: co je slabinou minimalistů

Na druhém konci spektra jsou ti „spokojení“: lidé, kteří dávají přednost rychlému rozhodování. Místo „nejlepší“ volby se spokojí s přijatelnou volbou. Takový člověk si uvědomuje, že má svá omezení a nikdy je nedokáže překonat všechny – natož, aby to dokázal rychle. Podle Stephanie Prestonové je kritérium „dostatečně dobrý“ hlavní charakteristikou rozhodování pro minimalisty.

Na rozdíl od maximalistů nepotřebují minimalisté mnoho možností nebo informací. Rozhodují se rychleji a zvažují méně možností.

Nové vstupy obvykle nemají na jejich volbu žádný vliv - člověk už přece našel něco dostatečně dobrého, takže výskyt dalších možností může jednoduše ignorovat. 

Nevýhodou tohoto principu je, že se minimalisté mohou rozhodnout rychle, ale nemusí se nutně ukázat, že je to „nejlepší“ výsledek, který jim zajistí maximální výnosy. Studie z roku 2006 například zjistila, že nedávní absolventi vysokých škol se sklonem k maximalismu vydělávají o 20 % více než jejich spokojení vrstevníci. Vtipné, ale očekávané: maximalisté jsou stále méně spokojeni se svou prací.

Kterou stranu si vybrat

Barry Schwartz, profesor psychologie na Swarthmore College, je přesvědčen, že lidé, kteří se snaží o „maximalizaci“, dosahují lepších výsledků, ale mají ze sebe horší pocit. 

„Jádrem touhy učinit jediné správné rozhodnutí je touha dokázat druhým (a prostřednictvím jejich reakce sobě samému), že jsem dost dobrý na to, aby společnost uznala mou hodnotu jako člověka. 

Jedná se o velmi hluboký a bolestivý proces, který je spojen s možnými depresemi, nervovými zhrouceními, psychickým sebepoškozováním a psychosomatickými onemocněními. 

Nejhorší je, že tato neuróza je pro jedince málo pochopitelná a v moderní společnosti je maximalismus dokonce propagován. Proto tito lidé považují za normální prožívat takový stres a pokračují v začarovaném kruhu.

Vytvořit ideální výsledek, který by maximalistu uspokojil, je nereálné, protože úroveň v jeho hlavě se bude neustále zvyšovat. To vše vede ke stavu frustrace a sebepodceňování.“ – říká praktikující psycholožka Yulia Stolyarik. 

Abyste ochránili svou psychiku a činili optimální rozhodnutí, doporučuje Dr. Schwartz „zapnout“ každou z těchto stránek osobnosti v různých situacích.

Podle něj by ideální kombinací bylo zaujmout většinu času postoj „je to v pořádku“ - a maximalizovat rozhodovací proces pouze tehdy, když je riziko příliš vysoké. 

Jinými slovy, vědec doporučuje prozkoumat všechny dostupné možnosti a vybrat si tu, která dostatečně vyhovuje vašim potřebám. 

Příklad: při důležitém rozhodnutí – koupi domu nebo třeba výběru zaměstnání – je lepší se zaměřit na maximalizaci a myslet „dopředu“. Pro méně závažné případy – rozhodování, kam zajít na kávu – je lepší filozofie „tohle stačí“. 

Profesor doporučuje, aby se člověk v každé situaci, kdy se musí rozhodnout, vyvaroval impulzivních rozhodnutí a nenutil se zkoumat všechny dostupné/nedostupné možnosti.

Tip Barryho Schwartze: pokud máte příliš mnoho možností, zkuste některé z nich zrušit. Pokud naopak příliš zjednodušujete, podívejte se blíže na výhody a nevýhody jednotlivých možných výsledků. Profesor Charles Mansky nazývá tento přístup indexem Minimax Regret.

Až se bude muset člověk v budoucnu rozhodnout, bude již mít v hlavě „stupnici přijatelnosti“, která mu pomůže při rozhodování. Je tu však jedna nuance: příště se úroveň zvýší a řešení, které bylo dříve přijatelné, bude nižší, než nastavená úroveň. 

Test Barryho Schwartze 

 

 

 Minimalista

Filozofie dostatečnosti je rozhodně vaší silnou stránkou. Neztrácíte čas nekonečným hledáním ideálu, ale vyberete si nejlepší možnost podle konkrétních kritérií. Tento způsob rozhodování je nebezpečný, protože pokud se zaměříte na dostatek, můžete "zamrznout" ve vývoji a ztratit mnoho zdrojů pro růst.

 

Maximalista

Raději vše zvážíte, prozkoumáte problematiku - a teprve pak se rozhodnete. Pamatujte: nejlepší je nepřítelem dobrého. Pokud vynaložíte příliš mnoho prostředků na zkoumání všech možností a neustále se honíte za ideálem, riskujete paralýzu rozhodování.

 

Nezáleží na tom, jak jsem se svou prací spokojen. Pro mě je naopak lepší hledat nové příležitosti.

 

Když poslouchám rádio v autě a stanice se mi líbí, často přepínám na jiné - co když je tam něco zajímavějšího?

 

Na televizní kanály klikám, i když sleduji konkrétní pořad.

 

Ke vztahům přistupuji jako k výběru oblečení: musím si vyzkoušet spoustu věcí, dokud nenajdu tu pravou.

 

Výběr dárku pro přítele/přítelkyni je pro mě utrpením.

 

Je pro mě těžké se rozhodnout, na který film se podívat.

 

Nakupování je pro mě velká věc. Je velmi těžké najít něco, co se mi opravdu líbí.

 

Jsem příznivcem hodnocení - hledám seznamy nejlepších filmů, písní, knih atd.

 

Je pro mě těžké napsat text, dokonce i dopis příteli, protože musím zvolit správná slova. Často musím napsaný text několikrát vymazat.

 

„Je to přijatelné“ není moje volba. Chci jen to nejlepší.

 

Pokud si mám něco vybrat, snažím se zvážit všechny možnosti – i ty, které zrovna nejsou k dispozici.

 

Často sním o jiném životě, než jaký mám teď.

 

Ať dělám cokoli, dodržuji ty nejvyšší standardy.

Chcete se přihlásit k odběru nových článků?

Jeden e-mail s nejlepším obsahem týdne. Přihlaste se k odběru, aby vám nic neuniklo.
Děkujeme za přihlášení k odběru!